Stickar idag

När det gäller stickning är jag en riktig periodare. Jag inledde min stickarkarriär i högstadiet med ett par sockor, åtföljda av en stooor tröja, därefter en mönsterstickad tröja med långa lösa hopptrådar på avigsidan. Och det blev många tröjor innan symaskinen övertog min fritid. Ibland stickar jag än, men mest blir det mindre saker som sockor, vantar och någon babytröja. Oftast infaller mina stickperioder under årets andra hälft, när det blir mörkare och kyligare känns det naturligt att ta fram yllegarnen och bambustickorna. Trots det har jag faktiskt en stickperiod just nu, fastän det är vår och solen skiner varmt.

Just nu är det en babyfilt som stickas. Egentligen skulle det bli en omlottkofta till bebisen, men när jag stickade en provlapp för att få rätt antal maskor insåg jag att om jag stickar många sådana lappar blir det ju en filt. Och till barnvagnen skulle vi nog kunna ha en filt. Så restgarnerna fick bli 11 * 11 cm stora lappar och ganska många blev det innan de lämpliga resterna tog slut. Förra veckan köpte jag tre nystan matchande färger för att få garn till de 16 återstående lapparna (tror totalantalet skulle vara 35). Hittills idag har det blivit tre blekgröna lappar, en medan sonen lekte på golvet och två ute i solen medan han sov. Får jag bara se på ”Äntligen hemma” ifred ikväll blir det nog en eller två till.

De stickade lapparna ska alltså sys ihop, fem på bredden och sju på längden, sen ska jag sy ihop det hela med ett skönt bomullstyg på baksidan. Än har jag inte det bomullstyget, men jag hoppas att något lämpligt kommer emot, kanske som gammalt lakan på loppis? Jag har haft ett brunt utnött påslakan med vita hjärtan på hemifrån, men det finns nog inte en tillräckligt stor bit kvar av det, tyvärr. Och jag är inte helt säker på vilken färg som skulle passa för baksidan heller, men det finns ganska många färger i filten att välja mellan. Återkommer med bilder när filten är mer än bara 22 lösa lappar som kanterna rullar sig på.

Ifall jag skulle börja om, eller göra en till filt, skulle jag göra lite annorlunda kan jag ju berätta som tips för någon annan hugad babyfiltstickare.  Med planering (vilket jag saknade, då jag började med en provlapp för en kofta) skulle man kunna sticka hela filten i ett stycke. Det skulle förutsätta att man planerat hur färgerna ska ligga och att man vet till hur många rutor de olika färgerna räcker. Fördelen vore att man skulle komma ifrån rullande kanter och sömmar mellan lapparna. Ska försöka att inte tänka på det när jag kommer så långt att jag ska sy ihop det hela…

Kommentera

