Villaväder idag

 

Vackert väder idag igen, såkallat villaväder (sommarstugeväder enligt en del). Mamma och pappa ämnar sig dit, men vi far åt andra hållet istället för att fira makens mommo. Men innan vi far kan jag ju åtminstone blogga om mattorna jag vävt till villan och som vi var dit med för några veckor sedan.

Förra sommaren gjorde vi en ytrenovering i bastu och bastukammare och målade över det sjuttiotalspräglade. Bör påpeka att allt sjuttiotalspräglat är verkligen inte av godo, även om jag gillar retromönster… Under vintern har jag gått på vävkurs och vävt nya mattor till bastukammaren, eftersom vi inte hittade några lämpliga bland alla de mattor min fammo vävt och virkat i sina dagar. Långsamt gick det, mönstret gjorde det lite svårt att hålla reda på vilken trampa som var i tur och plasten var så tunn att det gick långsamt framåt, mängden inslag per längdenhet var större än vanligt. Dåligt med tid att väva hade jag också, men sist och slutligen blev de två mattorna klara och resultatet blev bra trots att jag stundvis varit skeptisk till färgerna. Av plast är alltså det bruna, vita och orange, det beige inslaget i botttnet är moppgarn (bomull). Jag valde plast eftersom det lätt blir vått på golvet i bastukammaren. Roligt att se att de passar in. Nu behövs bara nya gardiner, för nu är det de som inte matchar. Det är bara på villan, jag vet, men när man en gång målat och fixat vill man ju gärna att slutinrycket ska vara enhetligt.

Nu drömmer jag om en skön sommar med många dagar på villan. Gärna så många att man inte varje gång man är där måste ägna sig åt renoveringen, eller ens känna att man borde det, även om det finns ett och annat att göra där både på utsida och insida.

3 thoughts on “Villaväder idag

  1. Vad snygga de blev! Jag tycker om ”ögonmönstret” i randningen.

    Men hördu, var det faktiskt förra sommaren vi målade i bastun och bastukammaren? Det känns som två år sedan…

  2. Ping: Årets plädar « Malins Mångahanda

  3. Ping: Tionde bilden « Malins Mångahanda

Kommentera

