Halare med apärmar…

Halare

Vissa i min mammabarngrupp sätter stor tillit till mina handarbetstalanger, och det är ju smickrande. Inspirerande och sporrande också, så jag är tacksam. En av dessa mammor undrade om jag kunde sy en tunn halare (overall enligt vissa) åt hennes son som är några månader gammal. Den han hade var tjock för våren och sommaren och började dessutom bli kort i benen.

Collegetyg fyndade jag på loppis, vit trikå med pirattema hade jag från förr, så när mönstret var ritat var det bara att sätta igång. Benen förlängde jag ordentligt jämfört med hans gamla halare, för alla som bär småbarn vet ju att byxor och halare åker upp när man lyfter barnet, oavsett om de är korta från förr eller inte. Ärmlängden tyckte jag inte att jag var lika generös  med, men några cm extra blev det där också. Pirattrikån ville inte riktigt räcka till, så den är skarvad i midjan. I övrigt har modellen få sömmar, eftersom kroppen och ärmarna är klippt i ett. Förutom att fodret fick extra söm i midjan hade jag också lite svårt med det tredimensionella tänkandet, vilket resulterade att fodret var klippt för dragkedja i vänster ben och yttertyget i höger ben… Inte så lyckat, inte så proffsigt. Men som tur är inte så svårt att åtgärda.

När halaren väl var klar och lillkillen fick den på sig såg man direkt att benlängden räcker mer än väl och tyvärr är det lika med ärmarna. Med benen är det ingen fara, de kan man ha uppvikta, men ärmarna är sydda så att man kan vika över öppningen och den funktionen är ju inte till någon glädje då man inte ens anar händerna i öppningen. Det ska nog sys om vid tillfälle, men i övrigt blev det sist och slutligen inte så pjåkigt, och mamman verkar vara av samma åsikt.

2 thoughts on “Halare med apärmar…

Kommentera

