Festkläder och påslakan

Den här sommaren innebär verkligen festligheter; studentkalas, 40-årskalas och fyra bröllop (förhoppningsvis ingen begravning). I kombination med min ständigt växande mage kände jag att jag ville sy festkläder själv, även om det tog länge innan modell och färgval klarnade. Faktum är att de klarnade först i tygaffären, valde tyg och hittade ett Burdamönster där med välbehövlig hjälp av mamma. Dessutom läste jag hos Kaja att jag har valt helt rätt när det gäller modellen. Tyget är rami och har, som synes på bilden, benägenhet att skrynkla sig. Tyvärr syns det inte på bilden att det är broderat i samma färg som tyget, ett blommönster snirklar sig över hela tyget och jag tycker broderade tyger är festliga.

Det känns ju inte vidare bra att genast sätta saxen i ett speciellt tyg när man har ett oprovat mönster, så jag började med att gå lös på ett gammalt påslakan. (Tack mamma igen, hennes gamla sängkläder har jag ofta använding av.) Eftersom påslakanet hade sommarmysigt mönster och vältvättade bomullstyger är bland det skönaste som finns passade jag på att sy prototypen ordentligt så att jag skulle kunna använda den också. En liten miss bara, ett tygstycke fick mönstret uppochner… Lite småändringar i mönstret blev det innan jag sydde den egentliga klänningen, som tyvärr inte blev klar till studentfesten (nej, jag hade inte prototypen istället den gången) men nu har jag redan hunnit ha den på storasysters 40-årsfest och tre bröllop. Orsaken till att jag inte bloggat om plaggen har bara varit avsaknaden av en bra bild. Trivs riktigt bra i min röda klänning, har den tillsammans med ett par vita linnebyxor jag loppisfyndade i vintras och har fått flera komplimanger för den. Och prototyptunikan använder jag också ganska flitigt, den är riktigt skön i sommarvärmen.

Kommentera

