Sommarens färgning

Färga tyg gör jag inte så ofta, men tillsammans med Ika händer det att vi har så mycket i tråkiga färger att vi slår oss samman kring en tvättmaskin ny färg. Det hände en gång förra sommaren och nu har det hänt en gång denna sommar. För min del gällde det en babyhalare i turkos och ett beige tyg.

Halaren  härstammar från ”mammalådan” jag fick då jag väntade sonen. Det var mycket turkost det året och det hör inte till mina favoritfärger. Så jag tänkte att det ju inte kan bli värre när man färgar. Tyget är ett loppisfynd från i våras, närmare tre meter beige trikå med vita ränder. Inget fel på det egentligen, bara lite tråkigt med en så stor mängd. Jag har klippt ut en amningstshirt i beige, dit for hälften av tyget, så planen är att denna färgade andra halva också ska bli en amningstshirt.

Resultatet då? Jo, jag är nöjd. Halaren skulle ha kunnat bli mörkare utan att jag skulle protestera, men lila är bättre än turkos och det blev jämt och bra. Trikåtyget överraskade mig, de vita ränderna blev mörkare lila än vad det beige blev, överhuvudtaget blev ränderna mycket mindre synliga. Mycket färg fastnade i alla fall och det är bra.

Jag ser fram emot nästa färgning, oavsett om det blir om ett år eller inom en snar framtid, men jag hoppas det blir lättare att få tag på textilfärg tills det! Ett varuhus i hela staden kunde erbjuda färg, ingen av hobbybutikerna hade något att komma med. Märkligt.

Kommentera

