Beijes egen filt

Det är alltid roligt när ens projekt blir klara, och saker som går snabbt och blir bra har sin charm. Men bäst är det väl ändå när till synes evighetsprojekt får ett slut och man dessutom blir nöjd? Babyfilten som jag hållit på med sedan vårvintern (eller är det ännu längre sedan jag började på den?) är klar, tralalala.

Filten består av 36 stickade rutor i  ullgarn, sju olika färger. De är stickade i slätstickning och ihopsydda så att ”trådriktningen” på varannan är uppåt och varannan åt sidan. Tänkte det skulle töja mindre på det viset. Ifall man planerar ordentligt skulle man kunna sticka hela filten i ett stycke och därmed komma undan att sy ihop bitarna, men då blir riktningen på alla maskor den samma. Jag stickade till största delen av restgarner, så jag visste inte heller hur långt de olika färgerna skulle räcka.

Till baksida och kant har jag offrat ett gammalt påslakan, brunt med vita hjärtan. Tyckte att nyansen passar bra fastän det inte finns några bruna rutor, och ett gammalt påslakan är ju så mjukt och gosigt mot bebisen sedan. Lakanet är sytt fast på symaskin, det är ett enda stycke med invikta hörn. Det blev inte helt perfekt i hörnen och påsar sig något på baksidan, med det är svårt att få två så olika material att följas åt på ett snyggt sätt. Skönt i vagnen tror jag i alla fall att det blir i höst.

2 thoughts on “Beijes egen filt

  1. Här har det hänt massor under min sy- och bloggsemester! Måste kolla runt lite mer!!! Stort grattis till ett färdigt och lyckat långtidsprojekt! 🙂

  2. Vad fin! Stickar själv en filt för tillfället, många rutor (20, rätt stora, samma som på Felicias gul-vita), men syr ihop dom i samma riktning för gjorde så på Flisans, och de vill inte bli helt perfekt fyrkantiga. 😉 Dock lika stora, så det funkar ju! Tänkte denna filt skulle sysselsätta mig nu på slutrakan av graviditeten, men icke. Jag är snart halvvägs. Blir väl en filt som present kanske, vi ska se. Nu vore det roligt att ha dina sytalanger! Men små prydnadshjärtan tänkte jag faktiskt ge mig på, det är inom ramen av vad jag klarar av. ;-D

Kommentera

