Två på en kväll

I Ottopippis blogg kommenterade jag ett inlägg som handlade om att avsluta påbörjade projekt. Jag skrev att jag gärna antar hennes utmaning att inte påbörja nåt nytt utan istället färdigställa sånt som är på hälft. Knappt hinner jag skriva det innan jag har tre nya projekt påbörjade… Men ett av dem har gått från idé till färdigsytt på en halv dag! Och så fort man påbörjat ett projekt kan man ju räkna det till de halvfärdiga, och se det som att man gör klart nåt av dem istället för att skämmas över att man igen satt saxen i ett tyg… Huvudsaken är ju att man trivs med det man gör.

Det jag åstadkommit idag är två påslakan, inget att briljera med, men ganska trevligt ändå. Vaggan ska bäddas med en filt som saknade påslakan ända tills ikväll. Jag spanade efter lämpliga tyger på loppis utan att hitta nåt, men kom på att jag själv har ett gammalt påslakan att sätta saxen i. Så av ett i vuxenstorlek blev det nu två i babystorlek. Det gamla hade mönster längs med. vilket jag utnyttjade på tvären, den vita kanten som nu är upptill var alltså förr på långsidan. Och som jag skrivit förr, vad är väl mjukt och skönt som gammalt vältvättat lakan?

Nu får Beije två likadana påslakan, lite fantasilöst men helt funktionellt. Av de rester som lämnade kan jag tänka mig en klänning, tunika eller blus till liten tjej, då får man utnyttja mönstret så att det vita kommer i nedre kanten. När, och om det blir till eget eller någon annans barn, återstår att se.

5 thoughts on “Två på en kväll

  1. 🙂 🙂 🙂 Jag har själv haft lite svårt att hålla mitt löfte till mig själv, men hittills har jag lyckats! Det låter tråkigt att bara färdigställa och färdigställa men är faktiskt riktigt kul då det dyker upp grejer i to-do-högen som jag glömt av esxisterade 🙂 🙂

    Tycker inte du skall skämmas alls, var glad att du färdigställer projekt istället. Det är ju liksom det det hela går ut på!! 🙂

  2. Jag önskar att även jag fick ändan ur och sydde påslakan till lill*. Det kommer behövas men jag har nån slags aversion mot att bara sy raksommar…. kanske precis det jag borde nu när jag får sprätta allt jag syr ändå! Dessa blev jättefina!!!

  3. Ping: Triss i klänningar « Malins Mångahanda

Kommentera

