Sovpåse för liten tjockis

Nu är ju inte lillasyster någon tjockis, men sovpåsen jag sydde före hon föddes ser ut att vara till en sådan… Mönstret är från Ottobre 5 2006, men jag minns att jag nog fick anpassa proportionerna i någon mån pga tyget jag utgick ifrån. Kanske blev något fel i min höggravida hjärna, för inte kan väl ens Ottobre mena att det är så här spädbarn ser ut? Själva påsdelen blir väldigt bred, men även över axlarna är påsen stor och innan den kommer att passa där måste man nog klippa hål för benen.

Trots allt tycker jag om påsen och har nog tänkt sy flera, dock med modifierat mönster. Till den här använde jag en loppisfyndad, lite tjockare trikåjumper som yttertyg och prickig trikå som foder. När jag köpte jumpern fick maken prova den först, men han bara skrattade för ärmarna var väldigt korta och själva jumpern var väldigt bred. Tror nog det var en tantmodell… Så istället klippte jag ut sovpåsen, men gjorde nog någon ändring i originalmönstret för att få ut det hela. Fodret köpte jag just med tanke på sovpåsen, efter att jag bestämt jumpern skulle bli yttertyg och hade turen att få den sista biten de hade kvar på butiken. Och på axlarna sitter tryckknappar som också är loppisfyndade.

One thought on “Sovpåse för liten tjockis

Kommentera

