Syskonmatchning

Hemlisen Nordic Baby Swap i våras var den förlösande faktorn när det gällde att börja syblogga för mig. Annat gott den förde med sig var ett urhärligt retroinspirerat trikåtyg från The Fabric Fairy (om jag förstod saken rätt). Nu är det tyget slut, bara smårester som räcker till applikationer återstår, men istället har jag  snyggt syskonmatchade barn. Inte för att de än haft plaggen samtidigt, borde väl passa på med det innan lillasystern vuxit ur sin body.

 

Det blev alltså en body till lillasyster, enligt  samma mönster som den andra omlottbodyn jag sytt. Mönstret hittar man i Ottobre 6 2007, och  nu när storlek 56 snart inte räcker till längre stör det mig att jag inte ritat av någon större storlek. Måste försöka hitta tidningen på biblioteket, för den här modellen är en riktig favorit. Hur som helst, på denna ändrade jag tryckknapparnas placering, inspirerad av Strömming. Jag var rädd att halshålet skulle bli för litet, men det passar riktigt bra. Däremot hotar tyget att gå sönder víd de tryckknappar som inte sitter i kanten, trots förstärkning på baksidan. Vad ska jag göra för att det inte ska gå så, tycker det ofta är ett problem och så ska det ju inte vara. Vad är fel?

 

Sonen fick, efter många om och men, en tshirt. (Hade inte tid att posera. Han sparkade fotboll och höll på att tappa byxorna. Ett par som inte fått knytband i mudden…) Jag minns inte varifrån mönstret ursprungligen kommer och det var mina försök till ändringar som gjorde syendet lite mer omständigt än nödvändigt. Lyckades nämligen klippa förlängning för knapparna på axeln på ena sidan på bakstycket och på andra axeln på framsidan. Det blev lite tänka, klippa och förlänga innan det var fixat, men nu är det bra. Jag har inte sytt någon tshirt eller body med knappar på axeln tidigare och har dragit mig lite för det, men kan i efterhand konstatera att det inte var svårt. Förstärkte delen med knappar med dubbelsidigt limtyg inuti.

Kantade gjorde jag med röd resår eller trikå, vet inte riktigt vad jag ska kalla detta slappa loppisfynd, men som kant fungerar det bra. Tshirten fick kant i halshål och nertill, inte en helt vanlig kombination eftersom ärmarna är fållade, men det beror helt enkelt på att längden inte skulle ha tillåtit fåll nertill och ärmarna var så långa att de såg bättre ut med fåll. Visst kan man klippa, men det blev ändå inte så tokig som jag befarade. En aning lathet bidrog nog också till att jag fållade upp ärmarna istället för att kanta.

Tryckknapparna är också införskaffade på loppis, och de är röda! Tycker de ser så snygga ut i det här tyget och sörjer redan att jag bara har några få kvar. För att inte alla skulle gå åt har jag vanliga metallfärgade i grenen på bodyn, där syns de ju ändå inte. Önskar att jag hade köpt mera av dem och hittar jag på nytt färgade tryckknappar köper jag dem helt säkert.

3 thoughts on “Syskonmatchning

  1. Jättesnyggt! Och inspirerande… ska nog också försöka få tag på något bra mönster till babykläder. Väntar min första i januari så det känns kul att få börja pyssla lite 🙂

Kommentera

