Vårens första blomma

Vissa saker förblir utanför bloggvärlden så länge att jag frågar mig om det alls är befogat att blogga om dem. Det här är en sån sak. Men eftersom jag tovar så väldigt lite, eller i praktiken inte alls, tycker jag ändå flaskblomman får vara med. Jag minns inte exakt när jag började på med den, det var på en kurs för ett par år sedan, men klar blev den i våras lagom till syrrans födelsedag. (Tidpunkten på året förklarar också varför den är fotad i en väldigt kal omgivinig.)

Den gröna ”stjälken” är ihålig och gömmer en vinflaska. Blomman på toppen är tovad för sig och min tanken var att tova fast den med hjälp av en tovningsnål, men jag fick inte riktigt till det så sist och slutligen har jag fuskat med både lim och några stygn. Roligt var det i alla fall att tova flaskblomman, jag har mest gjort tvådimensionella saker tidigare så det här var en utmaning. Aningen högre skulle den gärna ha fått bli, nu måste man välja vinflaska med omsorg för att den inte ska synas nertill, men vi får hoppas att inte alla goda viner görs i höga flaskor.

Kommentera

