Slaktad tröja

ullklanning

Förra vintern, när jag var gravid, fick jag för mig att jag skulle sy någon sorts tunika eller klänning av en stor herrtröja jag fyndad på loppis. Det hela blev inte mycket mer än ett skämt, knappt ens halvfärdigt lämnade det i en påse. Sen föddes dottern och jag kom på att tröjresterna skulle räcka till en klänning a´la Baby Cool.

Mönstret är alltså ur boken Baby Cool, men det är brett så efter att jag sytt ihop klippte jag ändå bort närmare fem cm i var sida och sydde ihop det igen. Trots det står ärmhålen ut, har säkert att göra med hur tyget töjts när jag sytt på kantbandet. Kan någon förklara vad jag gjort och hur jag borde gjort istället? Nu känns det som om alla kantade kanter står upp. Kantbandet, eller snedremsorna, klippte jag till själv av en bit Marimekkotyg jag hade liggandes. Tyvärr innan jag fick rullskäraren som jag nu försöker bli vän med, och snedslåvikaren som jag nog fått men inte har än.

Baby Cool hade en kort dragkedja baktill på sin ullklänning, men jag föredrog en knapp och ett sprund. Tror dragkedja lätt skulle bli bökigt i det stickade materialet och så hade jag ingen passande hemma. Gekko har en bra beskrivning på hur man kantar ett sprund, men ändå ser det hela konstigt ut nertill. Jag skyller på materialet än en gång. På det stora hela är jag i alla fall nöjd med klänningen och tror den värmer skönt i vinter.

ullklanning_bak

2 thoughts on “Slaktad tröja

  1. För det första tycker jag att den blev supersnygg. Älskar det mönstrade kantbandet till den enfärgade röda.

    Tror kanske att dina problem kan ha med tygkvaliteterna att göra. Ett stretchigt tröjtyg som får ett stumt vävt kantband (istället för töjbar muddrullå). På vilken typ av maskin sydde du fast kantbandet?

  2. Tack! Jag antar också problemet beror på att tröjan töjer men det gör inte kantbandet. Jag sydde fast det med vanlig raksöm, så var det också gjort i beskrivinngen, men jag tror tröjan i Baby Cool först var tvättad i maskin för att filta sig. Nästa gång blir det nog muddrullå…

Kommentera

