”Konstigt spöke”

konsti_poke

Ända sedan sonens ugglepyjamas blev klar har jag tänkt sy en liknande uggla som kramdjur. Men när jag väl gjort det blev sonens omdöme ”konstigt spöke”… Jag förstår ju nog honom, man kan ju inte påstå att ugglan har snygga vingar, men lite förnärmad blev jag ändå. Så jag ska göra ett nytt försök, detta ugglespöke lärde mig ändå ett och annat.

  • jag kan inte rita mönsterdelar så att de blir som jag tänkt mig när jag svänger dem rätt väg (vingarna och fötterna). Det syns inte här, men åtminstone den ena foten fick mig att associera till ett uppsträckt långfinger även om ugglan bara har tre ”tår”.
  • vändöppning, fötter och avsydda hörn var för mycket att klämma ihop i bottensömmen, därför måste vändöppningen vara någon annanstans (den här har inte ens avsydda hörn))
  • vingarna kan inte vara av samma modell som på pyjamasen där de var sydda på kroppen, det behövs större vingar för att det ska se ut för nåt (…nåt annat än spökarmar)
  • oavsett slutresultatet är det skönt att få sy något hastigt och lustigt utan desto mera mönster efter att länge ha hållit på med samma projekt

Det ska nog bli fler ugglor, förhoppningsvis får ni se en utveckling från detta konstiga spöke till något mer fågellikt. Och förhoppningsvis får ni se något av höstens övriga projekt i bloggen också. Sonen har tyvärr lagt av med eftermiddagssömn (och ersatt den med Puuha Pete (Byggare Bob på finska) på dvd?) vilket inverkar i negativ riktigt på min egentid. Sy kan jag i viss utsträckning när han tittar på film, men blogga går inte eftersom han ser på film på datorn.

Själv är jag inne i en period då stickintresset vaknat igen, typiskt mig på hösten. Men trots skrymmande garnlager vill jag inte sticka med det garn jag har, istället hoppas jag att det minskar på tygloppiset i helgen så att jag kan köpa nytt, roligare garn och sticka med det i stället. Jaja, aldrig är man nöjd…

2 thoughts on “”Konstigt spöke”

  1. Ping: Det artar sig « Malins Mångahanda

Kommentera

