Lila amningstshirt äntligen klar

amningstshirt

(Medan jag bloggade om den misslyckade ugglan somnade sonen! Det hade jag inte väntat mig, jag skulle lyfta honom ur spjälsängen när ajg skrivit klart, men då sov han. Två veckor sedan han sov dagtid sist. Skönt. Bara för mig at fortsätta blogga då.)

Den lila amningstshirten är klar, hurra hurra! Jag kollade upp att den varit på att-göra-listan sedan augusti. I augusti klippte jag till den, men nu i november har den blivit sydd. Alltid extraroligt då långkörare blir klara. Och jag har dessutom använt den flitigt. Före den blev klar var jag lite skeptisk till den lila färgen, men nu tycker jag riktigt bra om den. Jag har en i samma modell som är beige med vita ränder, faktiskt samma tyg också eftersom jag färgat det här själv. Tyget är loppisfyndad trikå i någon syntetblandning (eller helsyntet?), det var beige med smala vita ränder i grupper om tre och biten var så stor att halva färgades lila. Sen gick det ganska jämt ut med en tshirt i var färg. På grund av tygets kvalitet lämnar veck lätt kvar i det,  och de syns som mörkare ränder. Därav det något flammiga intrycket. Dessutom är det som sagt ett randigt tyg, även om det inte syns så bra efter färgning.

Mönstret är ur Suuri Käsityölehti 3/2007 och bortsett från att halshålet är lite litet (gjorde det större på denna lila än på den beige som jag sydde i somras) är modellen riktigt bra, jag har inte behövt ändra på något. Kommer nog att vid behov rita om det till en vanlig tshirt, för detta syr jag gärna flera gånger av åt mig själv. 

2 thoughts on “Lila amningstshirt äntligen klar

  1. Smart, det är ju sant. De flesta fibrerna kanske var av bomull i alla fall. Men tyget är stretchigt på ett märkligt sätt och känns inte som 100 % natur när man har varmt. Det stör mig inte att jag sytt slut på så gott som allt…

Kommentera

