Hejdå 4 nystan!

blojavit

Vissa garn och tyger blir sådana favoriter att jag nästan inte förmår använda dem, men för det mesta känner jag tillfredsställelse när jag använt upp allt av en viss sort. Nu ska ni få följa flera nystan till sista garnstumpen och faktum är att jag för tillfället inte har en enda liten bit förgarn någonstans. Vi börjar med det vita…

De vita blöjbyxorna är stickade enligt Ruskovillas mönster, men med några extra varv på baken för att göra den högre. Jag har tidigare haft problem med att innerblöjan kryper ut i ryggen och därmed läcker, speciellt nattetid då den ska suga i sig en hel del. Blöjbyxorna började jag sticka redan när sonen var liten, men på honom fick jag det aldrig riktigt att fungera med yllebyxor så motivationen att göra dem klara saknades. Den infann sig däremot när dottern visade sig passa hur bra som helst i yllebyxor, men alla paren var i storlek nyfödd. Det vita garnet räckte hur som helst inte riktigt till hela, därför blev benmuddarna gråa. Om nån undrar hur mycket som fanns kvar av det vita när själva byxdelen var klar kan titta på randen på det mörkgråa paret blöjbyxor. Förresten vill jag påpeka att det här är sista paret vita blöjbyxor jag stickar, för dottern kakkar (bajsar, om hon vore i Sverige) oftast i just detta par och därför pryds de nu med gultonade fläckar. Det skulle inte alls vara lika uppenbart om fläckarna fanns i de mörkgråa blöjbyxorna, men dem tycks inte orsaka trängade behov lika ofta… Och så är de mörkgråa ocskå favoriterna, de har blivit underbart mjuka men ändå täta efter flitig användning .

Mellan blöjstickningarna fick en del av det ljusgråa garnet bli tofflor åt Rino och sedan kom detta par med långa ben. Jag tycker speciellt om att använda dessa byxor när dottern ska sova ute eller bäras i sjal. Mönstret är samma som till de mörkgråa, men eftersom de passade sonen på två och ett halvt gjorde jag dem något mindre. Och resterna av det mörkgråa garnet ser man som en smal rand i midjan, det var allt som fanns kvar. (Mellan blöjstickningarna har det blivit ett par tossor till dottern av det garnet, men de får bloggvärlden ännu vänta ett tag på.) Det röda är också rester och med det ljusgråa stickade jag ben tills det tog slut. Den sista biten blev med ett annat yllegarn, något tunnare, så bensluten blev lämpligt nog lite smalare. Undrar bara vad jag ska göra med det yllegarnet för att få användning för allt…

blojalangben

One thought on “Hejdå 4 nystan!

  1. Schyssta blöjbyxor! Vad bra med långa ben på dem, byxa och blöjbyxa i ett! Jag har föresten en merinoulltröja som det har blivit små små hål i så den inte går att använda, är det något du är intresserad av att slakta och göra blöjbyxor av. Hör av dig i så fall så skickar jag med den när jag skickar dregglisarna (som nu är klara!) Jag hade tänkt sy blöjbyxor av den själv men vi använder inte ullbyxor så mycket så nu tänkte jag nog kastat den annars.

Kommentera

