Mellansnack

Måste klämma in en liten reflektion över sybloggsvärlden och dess hemlisar mellan kjol och virkat (som kommer vilken dag som helst).

När jag började blogga i våras var inte ett spirande syintresse den bakomliggande orsaken. Att sy var inte nytt, men däremot var hemlisar och byten något nytt. Det var de jag ville komma åt! Jag hade lekt med tanken på en syblogg ett tag, men när Nordic Baby Swap drog igång via Sysidan fick jag tummen ur och började på. Övertalade också en god vän att delta i hemlisen och vi väntade med spänning på våra paket. En dag ringde min vän och sa att hon fått sitt paket, att det verkligen var något jag måste se, att hon inte visste om hon skulle skratta eller gråta… De sydda sakerna var en katastrof, du kan se dem själv i A-Ks blogg . Vi funderade mycket över hur avsändare tänkte och om hon själv ansåg att det här var ok, men sånt får man ju inte svar på. Det blev inte fler omgångar i det bytet för mig eller A-K. Att en deltagare syr och skickar helt oanvändbara saker känns varken roligt eller rättvist mot de som lägger ner själ och hjärta i sina paket. Det är klart, man kan aldrig veta om mottagaren uppskattar sitt paket; material- och färgval är alltid något av en chansning, för att inte tala om storlekar. Men man ska väl åtminstone bemöda sig med att det sydda inte ska ha hål, att kantbandet ska räcka runt och att välja annat tyg än möbeltyg till en babybody? Vad tycker du, får man ställa krav på hemlisbyten? Eller ska man bara ”låta alla blommor blomma”? Själv var jag jätteglad när jag rymdes med i Give & Get-bytet från andra omgången och jag måste säga att alla paket jag fått har varit väldigt fina och alla kläder till barnen används flitigt. Men inte ens i Give & Get tycks man längre gå säker… Tack och lov att sybloggandet ger så mycket mer än bara byten, de är inte den primära orsaken till att jag fortsätter fastän det var de som fick mig att börja.

Nu finns dessutom en bild på vad A-K fick på Bygglovs hemsida, så vitt jag förstod utan att A-K kände till det. Märkligt. Men även sybloggsvärlden är ju en liten ankdamm där plask i ena kanten förr eller senare når den andra…

5 thoughts on “Mellansnack

  1. Klickade vidare på länkarna i ditt inlägg. Förstår verkligen besvikelsen men det var verkligen fruktansvärt roligt. Med betoning på fruktansvärt… Undrar om bygglovs artikel lockar eller avskräcker 🙂

  2. För rättvisans skull – ett gruppmail med info att bygglov skulle göra ett reportage om swappande hade skickats ut, där stod det att bilder från hemsidan kunde komma att användas. Tror dock inte att min bild finns där. Hur som helst läste jag det ”för sent”. Men det spelar då rakt ingen roll.

  3. Oj, oj, oj … stackar din väninna. (Jag fnissar lite åt eländet.)Själv känner jag att jag lägger ännu större krav på mina sydda alster när det är någon annan som ska ha dem, allra helst när det är någon som syr själv. Det är en god idé att inte ge sig på projekt som innehåller för en helt nya/osäkra sömnads tekniker. Och som du skriver det är ett vågspel angående färger, modeller och storlekar när man syr till någon okänd, men lite självkritik och självinsikt skadar aldrig.

  4. Vad tråkigt…… Men jag undrar så vad du menar med ”Men inte ens i Give & Get tycks man längre gå säker… ”???? Vad syftar du på???

  5. Oj, det var ju verkligen inte ett roligt paket att få! Man kanske inte alltid lyckas matcha sin mottagares smak i ett byte men att det ska vara hela saker är ju en självklarhet! Lägger också stor vikt vid att det som ska till någon annan verkligen är ordentligt gjort annars kunde man ju lika gärna låta bli. Har sett att några inte varit helt nöjda med sina paket i give and get men då har det nog mest varit att det inte passat smaken mer än att det inte varit ordentligt gjort och det är ju ändå lite annorlunda. Och helt klart är sybloggandet mer än byten! Man får ju så otroligt mycket feedback på det man gör och en hel hoper inspiration att fortsätta!

    Dina dregglisar postas imorgon. Så du borde ha dem senast onsdag.

Kommentera

