Proppen har lossnat

Dags för veckans rapport om  hur marsutmaningen fortskrider!

Den mentala proppen i hålet, söndagsskolans draperier, blev jag äntligen av med i torsdags. Draperierna är nu upphängda, men tyvärr kunde jag konstatera att de är för korta. Tror det blir ett av sommarens projekt att någon dag ta med overlocken till kyrkan och förlänga draperierna med något lämpligt tyg. Hur som helst kom jag genast igång med att sy andra halvfärdigheter när draperierna var färdiga. Jag hade flera plagg färdigt klippta, så först nålade jag i närapå en timme, sedan var det bara att trampa på gasen. Två par långkalsonger till sonen har blivit klara.

Jag måste också erkänna att jag inte riktigt hållit mig till  reglerna, eftersom jag inte kunde hålla mig från att köpa det gula vågiga dekorationsbandet jag tidigare skrev att jag sett på loppis. Har nog försökt få maken att springa mina ärenden, men han har tydligen inte prioriterat det tillräckligt högt. Rundade några loppisar en förmiddag, köpte bandet och tittade på flera fina tyger. Får väl gå en ny runda när detta projekt är över för att se om någon av godbitarna finns kvar. Ett riktigt fynd däremot var boken Från Alfred Apa till Sjöman Öman (Lars och Gunilla Johanson 1970). Missade underrubriken, så jag trodde det var en ABC-bok, men när jag började bläddra visade det sig vara en bok med handdockor. Ett mycket charmigt verk och vid lämpligt tillfälle skulle jag vilja sy bland andra Klara Ko, Greger Groda och Lilly Lamm. Sonen har varit sjuk i helgen och han tycker (åtminstone ibland) om att vara med när jag syr, så på beställning sydde jag Sjöman Öman. Något roligt  måste man ju hitta på, men efter att Sjöman Öman blev klar har ingen varit intresserad av honom, stackars gubbe. Bild kommer en annan dag.

Kommentera

