Loppisfynd och roskisdykning

Bruntap

Söndag var dagen då jag fyndade… Barnen fick tillbringa eftermiddagen hos fammo till åtminstone min och makens stora glädje. Själv lyxade vi till det med lunch på Kuntsis uteservering och en runda på torgloppis. Vi skulle bara gå en liten sväng, för det är mer av nöden att städa och röja än att dra hem mera grejer. Resultatet blev att jag samlade på mig ännu en form av pysselmaterial i retrostuk, två tapetrullar som jag inte kunde motstå. Nu kan jag klä in hur många skokartonger och anteckningsböcker jag vill. Men all tapet har jag nog inte omsättning för, så om nån är intresserad av dessa vackra metervaror i pappersform är det bara att höra av sig!

Numphaeatap

Den småmönstrade bruna är från Borosan medan näckrostapeten saknar märkning. Den senare blev jag ännu mera förtjust i när jag rullade ut den hema och kunde utan vidare tänka mig den som fondvägg. Någon vägg att tapetsera har jag dock inte och man kanske inte kommer så långt med en ynka rulle.

Madrass

Senare på eftermiddagen vittjade jag grovsoptunnan. En roskis är alltså, för de som inte är så verbalt bevandrade i finlandssvenskan, en soptunna, soppåse eller skräpkorg. ”Rosk” (läs: råsk) = skräp. Jag brukar alltid kika bakom containern för köksavfall och i de två tunnorna för grovavfall när jag går ut med skräp. På lördagkväll hittade jag en madrass i grovsoptunnan, klädd med gammalt randigt tyg. (Mia, var den er?) Kunde låta dessa fyra meter blått, vitt och beige gå förlorade, så på söndagseftermiddagen rustade jag mig med sax och lyfte madrassen ur tunnan. Tog loss tyget, hittade en liten spik mellan tyg och madrass, och lade tillbaka madrassen. Tyget väntar nu på att hamna i tvättmaskinen. Nån klar plan för det har jag inte, men stadigt och bra tycks det vara så det kommer säkert till användning.

(Färgåtergivningen lämnar mycket i övrigt att önska, men jag tröttnade snabbt på Poladroid och försöker mig nu på Corel i väntan på att åter ha tillgång till Photoshop.)

One thought on “Loppisfynd och roskisdykning

Kommentera

