Bruna utebyxor

Utebyxor

Läste hos A-K för några dagar sedan hur hon inspirerats till Levis byxor av de utebyxor dottern har. Tänkte att det väl är dags att blogga om dem nu då, för jo A-K, jag har sytt dem själv och är väldigt nöjd med dem. Byxorna sydde jag redan i våras, men som med flera andra plagg har jag inte kommit mig för att blogga om dem.

Mönstret är från ett av vårens Ottobrenummer, om någon är intresserad av vilket kan jag kolla upp det. Om jag minns rätt följde jag det utan desto mera ändringar. Eftersom Ottobres mönster brukar vara breda litade på att bredden skulle räcka till även om jag sydde utebyxor enligt ett mönster för vanliga byxor. Jag är inte helt säker på att sprundet i sidan fanns med från första början, i stället hoppade jag över applikationen.

 Byxorna är sydda i ett vind- och någotsånär vattentätt tyg, tyvärr räckte stuven jag hittade endast till byxor för ett barn. Upptill är de fodrade med ett brunt loppisfynd med rosa-orange blommönster. Tanken var att dottern skulle få en matchande jacka med det tyget utåt, men jag tror inte det händer innan hon vuxit ur sina utebyxor… Loppisfyndade stora knappar och bred mudd nere i benen. Oj vad jag gillar dessa byxor, hon är inte bara praktiskt klädd, hon är ju snygg också!

Utebyxor_bak

6 thoughts on “Bruna utebyxor

  1. Du får nog vara väldigt nöjd med utebyxorna, dom är jättefina! Jag har ju sett dem förr men jag tror inte jag har kommit mig för att säga det förut…
    Roligt att se en bild på C. också! Saknar er!

    • Tack! Byxorna är modell 11 från Ottobre design 1/2009, med de små ändringar som nämndes i inlägget. Byxorna är tänkta som vanliga byxor, inte utanpåbyxor, men åt ett normalt barn räcker bredden ändå. Ett liknande mönster finns också för en klänning.

Kommentera

