Höstens första stickning

Pottersockor

På måndagkväll blev de klara, sockorna som är det första resultatet av höstens stickiver. Sockorna är stickade i Opals Harry Potter-garn, färgen Ron, som jag fick av mamma i julklapp förra året. Tunnt, skönt och snyggt, men fånigt att kalla det Potter-garn. Känns tyvärr inte som mer än ett försäljningsknep.

 Via Ilsefin hittade jag beskrivning på hur man stickar sockor från tårna och upp, något som visade sig vara riktigt roligt. Tån blev snygg och bra, inte var det svårt heller. (Enda lilla problemet var att jag nog inte förstod exakt i vilka öglor maskorna ska plockas upp i när man börjar…) Det kanske bästa är att jag äntligen fick lära mig ”fammos häl” på riktigt. Min fammo (alltså farmor) stickade hälar på ett sätt som hon inte lärde vidare till någon, så vitt vi vet, men hälarna är sköna och snygga. Tror de kallas timglashäl. Vid några tillfällen har jag försökt få till en häl som de hon brukade sticka, men det har aldrig blivit riktigt bra. Ni kan tro att jag blev glad när jag insåg att denna beskrivning gäller just en sådan häl! Fammo brukade nog sticka uppifrån och ner, men hälstickningen fungerar lika bra båda vägarna.

Pottertoe

 En stor fördel med att sticka nerifrån och upp är att man inte behöver oroa sig för att garnet ska ta slut före hela foten är klar. Man kan också få garnet att gå helt jämt ut. Jag stickade båda sockorna parallellt, tog garn både inifrån och utanpå nystanet. Långt skaft ville jag ha, så jag stickade tills det inte fanns mera garn. På slutet stickade jag turvis några varv på varje socka och när jag hade maskat av båda sockorna fanns det ca en halv meter garn kvar. Så skulle det nog inte ha sett ut ifall jag försökt räkna ut garnåtgången och sticka uppifrån.

 Jag blev så biten av tå-upp-metoden att jag omgående handlade en bok i ämnet. (Inte precis som jag brukar bete mig…) Boken visade sig vara väldigt vacker (lånade bilden hos AdLibris), inga raggsockor här inte, och förhoppningsvis blir det åtminstone ett par sockor stickade till julklapp. Och stickivern till ära har jag uppdaterat min länklista med några stickbloggar

.

Annonser

9 thoughts on “Höstens första stickning

  1. Vad mysiga de blev!
    Jag ler lite åt att även jag har börjat sticka sockor – och dessutom har ambitionen att de ska bli långa i skaften de också, ungefär som dina. Nu hade jag ju inte stickat på så länge att jag inte ens klarade av att lägga upp maskorna själv, utan fick traska ner till sysalen och ta hjälp av textilläraren. Men det är ju sånt man har folkhögskolor till…

  2. Jag har nyss gått ner mig i från tå och uppåt träsket och är helt såld! Det är så skönt att kunna utnyttja hela nystanet och inte behöva skarva eller få något över.

    Kul att du stickat i Opal, jag har ett par nystan här hemma och undrade just hur långt det räcker… Om jag uppfattat det rätt så räckte ett nystan till båda sockorna?!

    Nästa projekt blir att göra om mitt mönster till barnstorlek och annan grovlek…

  3. Jag har precis det garnet hemma och tänkte sticka knästrumpor av det 🙂

    Jag undrar hur du gjorde när du ökade för vaden, eller stickade du bara rakt? Vad har du stickat skaftet i – 2 aviga och 2 räta?

    Hoppas du kan svara på mina frågor 🙂

    • Vad roligt att du också tänkte sticka knäsockor av samma garn. Sockorna är verkligen storfavoriter och garnet har hållit bra utan att noppa sig. Jag gjorde inga ökningar för vaden, stickade resåren 2 räta och 2 aviga och det räcker bra. Lycka till!

      • Hehe, ja jag fick det faktiskt också i julklapp och tänkte direkt att det här ska bli ett par knästrumpor. Tack för svar, då kör jag på det också. De ser så mysiga ut 🙂

        Allt väl!