3. Röd mössa

Nej, det är inte en tomteluva på bild tre veckor före julafton. Däremot var dottern en mycket mera villig fotomodell än sonen, trots att den röda mössan troligen passade hans huvud bättre. Hon gillar verkligen mössor, min dotter, åtminstone vissa, och speciellt den här orange. Humör har hon också och säger högljutt ifrån när jag tycker det krävs varmare huvudbonader.

Hur som helst är denna röda inte dotterns, den är beställd till en av flickorna i mammabarngruppen. Jag skulle ha betydligt färre beställningar om det inte vore för den gruppen… Jag passade på att göra ett nytt mönster, mössan är sydd av velour i ett stycke med en söm som går mitt bak, över huvudet och ner lite ovanför pannan. Därtill två inprovningar åt sidorna mitt på huvudet. Fodrad med trikå, klippt och sytt på samma sätt. Blev rätt nöjd med modellen, efter att jag sytt in den en gång. Så är det med alla mössor, till först blir de så stora att de passar mig, sen syr jag in dem så de passar det barn de är tänkta till. Samma sak fastän jag använder mönster som tidigare varit i barnstorlek. Nåja, jag har inte så stort huvud…

Bjuder på några bilder till från fotosessionen på balkongen, varsågoda!

3 thoughts on “3. Röd mössa

Kommentera

