Pippitröjan

Tadaa, här är den nu, den färdiga Pippitröjan. Den är ännu inte överlämnad till beställaren, men jag hoppas verkligen att den kommer att passa hennes son. Ett tag såg det kritiskt ut, men blockningen redde upp det så nu borde det stämma med den önskade storleken. Jag har inte följt något mönster utan stickat provlapp och räknat samt jämfört mått med en annan tröja i rätt storlek.  Min son har också en Pippitröja, så den har jag sneglat på nu som då. Garnet är till största del Gjestals Janne, ett bra budgetgarn i samma tjocklek som tex Novitas 7 bröder.  Ränderna är stickade av Gjestals Superwash Sport, samma tjocklek men dubbelt så dyrt av någon okänd orsak.

Jag hoppas att jag åtminstone en tid framöver kommer ihåg att jag inte ska ta emot beställningar på stickade tröjor. Inte för att jag då lovar mer än jag håller, bortsett från tidsåtgången möjligen. Bara för mitt eget välbefinnande. Sticktekniskt är det inget problem, men det är inte roligt, det är för mycket lovat och knepigt med storlekar. Dessutom är det ganska så många timmar bakom en färdig tröja, fastän den är i barnstorlek. Och på tal om storlek, nu har jag lärt mig att en provlapp stickad fram och tillbaka är inte samma sak som något på rundstickor, även om båda är slätstickning. Därav problemen.

3 thoughts on “Pippitröjan

  1. Å va fin, jag älskar pippi tröjor 🙂
    Jag började med en för 2-2,5 år sen men den är inte färdig ännu har en halv ärm kvar, så den lär juva för liten för våran K, Men kanske till bebisen…. Jag får helt enkelt ta tag i min tröja oxå.

    Din tröja va i allefall helt underbar 🙂

Kommentera

