Randiga sockor

Ibland känns det omotiverat att blogga om sådant som blivit klart för länge sedan och inte är något speciellt uppseendeväckande. De här sockorna vill jag i alla fall ha med eftersom jag blev så fascinerad och glad över sättet att sticka ränder, nämligen så att varvbyten inte syns. Jag sökte efter länken jag tror mig ha hittat hos Dödergök (underbar stickblogg!) för att lägga med här, men hittade den inte. Principen är i alla fall att sticka i spiral, istället för att byta alla färger på samma ställe byter man ”mitt i varvet”, i det här fallet med fyra färger nästan vid varje byte av sticka. Att ränderna går i spiral ses i övergångarna till det enfärgade i tårna, hälen och högst upp, men annars märks det inte. Bortsett från att de fula hoppen vid vanligt varvbyte lyser med sin frånvaro. Lite problem med att sticka jämnt hade jag, men det blir väl bättre på nästa par ska vi hoppas. I mitt huvud växer redan nästa par randiga sockor och de ska bli till mig själv.

One thought on “Randiga sockor

Kommentera

