Avmaskat: Udda vantar

Det är dags att börja visa upp de av mina halvfärdiga stickprojekt som jag nu avslutat. När jag bestämde mig för att inte påbörja något nytt garnrelaterat innan alla 11 halvfärdigheter var klara trodde jag det var ett evighetsprojekt jag gav mig in på, men nu känns det rätt så överkomligt. På en knapp månad minskade halvfärdigheterna från 11 till 4. En ny grej har jag klämt in emellan och en till bortglömd grej på hälft hittade jag häromdagen. I vilket fall som helst vill jag nu presentera den andra avmaskade halvfärdigheten.

De här vantarna kan nästan, av flera olika orsaker, sägas vara stickade i helt fel garn. För det första köpte jag garnet till något annat, som det inte passade till så där stod jag med ett helt nystan Novitas 7 bröder jättiraita (jätterand) i en färgställning jag inte visste vad jag skulle göra med. Vid ett tillfälle kändes det som om dottern var i stort behov av vantar och då tog jag till det här garnet. 7 bröder är för tjockt för smidiga småbarnsvantar tycker jag och jätteränderna blir lite väl jätte i ett så här litet plagg. Istället för att försöka få dem lika blev de helt olika, jag fortsatte helt enkelt med den andra vanten när den första var färdig utan att söka upp samma färg att börja med. Men sist och slutligen är de ganska roliga. Modellen är inte helt perfekt, tumkilen är lite för smal. Trots att dottern har fått flera par vantar från olika håll sedan jag började sticka de här är det ändå de här vi använder mest.

2 thoughts on “Avmaskat: Udda vantar

  1. Skojigt det blev med ränderna! Vi har faktiskt flera par småbarnsvantar mönsterstickade med 7-bröder, så jag tycker inte att det är för tjockt. Men tummarna får förstås göras ganska breda för att inte ”dras ihop”.

Kommentera

