Snabbsydd tunika

Jag hade glädjen att engagera Ika som bloggfotograf för ett tag sedan, här ser ni hur glad man blir av det. Tack vännen! Nu kanske det blir mer bloggat, åtminstone kan jag inte skylla på bildbrist några inlägg framöver.

Mina föräldrars hus är en fantastisk utgångspunkt för loppisbesök, tre loppisar av varierande karaktär inom en radie på några hundra meter. Det närmaste är också det billigaste och jag brukar passa på att sticka mig in när vi är ”hos mommo”. I vintras hittade jag en blå klänning, Hur gammal den är vet jag inte, men Made in Greece stod det i nacken. Jag blev genast förtjust i den, bortsett från att längden gjorde att den såg mer ut som ett nattlinne än något jag skulle vilja ha till vardags. Därför har jag klippt bort en bit av det blåa och flyttat upp det randiga fållpartiet. Så enkelt görs inte många tunikor. Men en del invändningar har jag nog mot de grekiska sömmerskornas (eller var det män som sydde?) yrkesskicklighet, många gånger när jag synade ränderna mer I detalj utbrast jag “Men det här skulle jag ju ha gjort så mycket bättre själv!”. Trådigt och snett alla vägar, men kanske jag ska skylla på arbetsgivaren och –takten istället för på yrkesskickligheten?

Kommentera

