Traktorsjal i raketfart

Förra veckan kastade jag mig in i ett vansinnigt projekt. Tisdag morgon köpte jag syrénlila garn till en Zetorsjal och tyckte det var värt ansträngningen att försöka bli klar till lördagen. Den skulle matcha klänningen jag sydde till lördagen väldigt bra och i bröllopsinbjudan rekommenderades varma kläder. Men eftersom man måste göra annat än sticka blev sjalen inte klar. Fem mönsterrapporter hann jag med och ifall jag ännu haft tid att göra kanten (13 v) skulle jag ha kunnat använda sjalen, sen repa upp kanten och sticka vidare för att göra den större. Nu blev det ingen kant, så jag fick nöja mig med annat i klädväg. Istället stickar jag vidare i lugnare takt och kan konstatera att en veckas intenstivstickning var ett bra sätt att komma sig in i sjalstickning och spetsmönster. Både och var så gott som helt nytt för mig, men bra har det gått. Faktum är att det första allvarligare felet, som gör att jag måste repa upp några varv, dök upp först i helgen. En mer erfaren spetmönsterstickare skulle väl kunna gå neråt i stickningen och korrigera på det viset, men en amatör som jag får finna sig i att backa några varv.

3 thoughts on “Traktorsjal i raketfart

  1. Ojoj så snyggt! Jag stickar också på en sjal i spetsstickning men när det blir fel i det mönstret tänker jag äsch det kommer inte någon att se sen… för jag kan inte backa spetsstickningen…

    Den är ljuvligt snygg den där lila färgen!!!

    • Tack! Tidigare har jag nog bara lagt till eller tagit bort maskor efter behov, men det här följde med och orsakade nya problem i varje varv, så det är nödvändigt att göra om det. Några varv till bakåt så borde det vara bra igen, siktar på att få fortsätta framåt ikväll.

  2. Ping: 22. Traktorsjal, del 2 « Malins Mångahanda

Kommentera

