Uppryckning önskas

Det finns så många fina bloggar med inspirerande bilder, jag önskar att min också vore sån. Skyller på att jag har tekniken mot mig. Saknar lämpliga fotoplatser hemma, kameran är lätt handikappad eftersom objektiven kraschade ett efter ett och jag inte investerat i nya, bilderna sparas i laptoppen som egentligen är makens jobbdator, flyttar bilderna till stationära datorn (som är mer temporär än stationär, åtminstone var det tanken) med usbminne, photoshoppar hängandes över armstödet på soffan, flyttar tillbaka bilderna i något skede ifall jag inte råkar vara den som har nätverkskabeln just då, bloggar. Är det bara jag, eller tycker någon annan det låter onödigt invecklat? Därtill är jag trög med att fota vad jag gjort och bilderna väntar onödigt länge på editering, än längre på bloggning. Det inspirerar inte nån, allra minst mig själv. Ibland har jag själv svårt att tro att fotografering hört till mina största intressen. Okej, nu har jag gnällt färdigt.

Vårt hem väntar på en uppryckning, åtminstone tre rum ska ommöbleras och förhoppningsvis bli mer ändamålsenliga och användarvänliga. Om det blir som vi tänkt kommer detta att avhjälpa en del av vad jag just gnällt om. Sen återstår bara för mig att få tummen ur, fota fina bilder när jag är klar med något och hastigt och lustigt blogga om det så länge det är aktuellt.Till fördel både för mig och er. Igår gjorde jag faktist ett ryck och fotade närmare hälften av min garnsamling, för att kunna organisera den på Ravelry. Det tar sig, ska vi tro.

Bloggar som inspirerar just nu är bland andra Dödergök och Clara stickar som jag har följt länge (finns i länklistan till höger), Polliver som är nyupptäckt och Thxthxthx med sitt befriande perspektiv på livet. Om du inte bryr dig i stickning eller virkning, titta åtminstone på den sista! Vilka är dina favoriter?

3 thoughts on “Uppryckning önskas

  1. Hmm. Jag trodde jag skulle lära mig bildbehandling när jag började blogga, men det gav jag upp rätt snart. Jag ägnar hellre den tiden åt att sy mer än att sitta och fippla med bilder. Visst är det roligt med vackra bilder på andra bloggar, men det känns inte som det viktigaste för mig. Jag har i alla fall börjat använde makens kamera sedan jag började blogga, även om jag bara nyttjar automatiken och inte alla möjligheter som den egentligen har.

  2. Hej,

    Jag stickade sittunderläggen i Eskimå – faktiskt. Jag la upp fem maskor på storlek 6 (mest för att det var det jag hade hemma, jag stickar också väldigt löst, man kan nog använda åtminstone 7-8 med gott resultat) som sedan stickades runt, ökade en för varje maska på varv två, på varv fem stickade jag en rät ett omslag varvet ut(alla omslag stickade jag sedan i bakre maskbågen på nästa varv för att slippa hålmönster), varv 6 räta, varv 7 två räta ett omslag varvet ut, varv 8 räta, varv 9 tre räta ett omslag osv tills den mätte ungefär 40 cm i diameter. Det gick åt ca 100 gram garn till ett underlägg.

    Sen kastade jag den i tvättmaskin på 60 grader (i efterhand tror jag 40 grader hade räckt) och efter tovningen drog jag till den lite så den blev fint rund och då mätte den ca 25 cm i diameter.

    Det blir kul att se dina sittunderlägg! Lycka till!

    Hälsar
    Therese (tidigare honsomstickar)

    • Vad roligt att du använde Eskimo! Nu blev jag inspirerad. Har tre nystan, så jag behöver nog ett till för att få fyra underlag, kanske mer för jag tror jag vill ha dem större än 25 cm i diameter. Men tack för upplysningarna! Du får se här hur det blir sedan.

Kommentera

