Ögonmått och garnåtgång

Det är roligt när många projekt är fem före färdiga, det känns som man har extrabra flyt då man kan avsluta flera saker efter varandra. Igår maskade jag av en stickning och fäste trådar, bara knapparna saknas, idag har jag maskat av en annan och ska fästa trådar och sy fast knappar. Förhoppningsvis ska det inte heller räcka länge innan det finns bildbevis. Klockarbarntunikan, som blev klar idag, har blivit ett betydligt dyrare projekt än väntat, garnet var inte billigt och jag har varit tvungen att köpa till av varje färg (i ett fall bara för två ynka varv, men ändå). Skulle jag ha vetat det hade jag valt ett billigare garn, men jag har tydligen inget välutvecklat sinne för garnåtgång.

På semestern gjorde jag en roadtrip med garn- och inredningstema tillsammans med svärmor och svägerskan. Vi diskuterade ögonmått och förmågan att uppskatta mängder i bilen och nu visar det sig att jag uppskattat garnåtgången alldeles i underkant för ett garn jag köpte på den resan. Inte bara för Klockarbarntunikan med andra ord. Den här gången gäller det tovade sittunderlag. Nu har jag blivit upplyst om att 100 g ger ett sittunderlag som är mindre än jag önskar, medan jag har köpt tre nystan á 50 g för fyra sittunderlag. Något i den ekvationen går inte ihop… Kanske vi måste göra en tur till?

Kommentera

