Storebrors byxor

Jag har sagt det förr, en av fördelarna med flera barn är att de kan ärva kläder av varandra, också halvfärdiga kläder. De här byxorna började jag sy till storebror, men tydligen var inte behovet tillräckligt stort för att jag skulle få dem färdiga när det var aktuellt. Minns inte riktigt när jag började på med dem, kanske var det förra hösten eller till och med våren innan. I vilket fall  som helst var de halvfärdiga byxorna för korta när hösten kom, men istället sydde jag dem åt lillasyster som behövde nya utebyxor. Åt henne är de å andra sidan långa än så länge.

Byxorna är sydda i enstex, bävernylon, och fodrade med blått fodertyg. Har en stor bit av det, så det mesta kommer säkert att fodras med blått tyg i några år framöver känns det som. För att liva upp den alldagliga gröna färgen har byxorna detaljer av ett tyg jag fyndat som babypåslakan hos Frälsningsarmén. Tyget är ett av mina favoriter bland retrotygerna, det sticker ut ur mängden både tack vare färg och mönster och jag gillar speciellt att fåglarna får ögon av mönstret. Fågeln på byxorna gjordes för att matcha en fleecetröja inget av barnen längre använder, men när jackan dottern använder dagligen fick små hål på fickan fick den i sin tur en likadan fågel för att matcha byxorna.

5 thoughts on “Storebrors byxor

Kommentera

