2. Tjocka strumpor eller tunna sockor

Till julklapp för snart ett år sedan fick maken ett löfte om sockor eller vantar av blå-grå-brunt Fabelgarn och sist och slutligen blev det strumpor lagom till sandalsäsongen (rätt så länge sedan de blev klara med andra ord). Garnet är så tunt och sockorna är stickade med 2,50 mm:s stickor, så man kan faktiskt kalla dem strumpor. Stickade från tårna upp, med “short row toe” och dito häl har stickningen väckt viss uppmärksamhet på kaffepauserna. Ett nystan gick åt till var fot. Lite problem hade jag med att få båda sockorna lika, speciellt eftersom det andra nystanet var skarvat och jag måste hoppa över några meter för att få randningen att stämma.

Strumpor i sandalerna lär ju ha varit moderiktigt i somras och som gammal friluftsnörd hävdar jag att yllesockor i sportsandaler är bland det skönaste som finns när det skymmer på sommaren. Däremot förstod jag att ha ordentliga skor vintertid, till skillnad från vissa andra…

2 thoughts on “2. Tjocka strumpor eller tunna sockor

  1. Jag har också yllesockor nästan året runt. Fast jag har nog aldrig testat att ha dem i sandaler på sommaren…
    Det där med att få ränderna att stämma funderar jag på. Ibland har jag dem att stämma, ibland struntar jag i det, och har ännu inte bestämt mig för om det spelar någon roll.

    • Du ska testa med sandalerna, det är skönt! Ränderna tycker jag att endera ska stämma precis eller så inte alls. Det värsta är när de nästan stämmer, då ser det bara ut som om det blivit fel. Ibland stickar jag ena sockan inifrån nystanet och andra utifrån för att undvika att de blir nästan lika.

Kommentera

