4. Söndagspyssel

Första advent ägnade jag åt att skapa julstämning hemma och imorgon är det dags för andra ljuset. För ovanlighetens skull är jag helt inne på julmys, skulle väl gladeligen ta in granen redan om det var ett alternativ. En stor, överdimensionerad stjärna lyser i vardagsrumsfönstret. Jag blev aldeles salig av stjärnan och sonen så förtjust att han slog kullerbyttor i soffan och sprang runt. Ni förstår att det är bra.

En adventsljusstake skulle vi ju också ha och på bilden har den sällskap av sonens apelsin-nejlika-familj. Lillebror saknas på bilden, för han hänger på sänggaveln. För några år sedan letade jag efter den perfekta staken för fyra ljus, men hittade ingen och nu efter några år tror jag inte jag vill byta bort pysslet med att göra en egen. I år blev det samma modell som ifjol, varför ändra på ett vinnande koncept? Ljusen står i en bit oasis, men ännu saknas de små flugsvamparna som försvunnit sen förra året. De har hängt med under jularna ända sedan jag var liten, tror jag, men nu tycks det vara dags för nya. Men kanske de gömt sig bland julpyntet?

3 thoughts on “4. Söndagspyssel

  1. Men om du råkar snubbla över den perfekta adventsljusstaken kan du ju ge den åt mig istället, för jag skulle vilja ha en ny. Vilja ha, som i inte behöva – så jag täcks inte göra mig av med min nuvarande innan den perfekta kommer i min väg.

Kommentera

