11. Goldfish mittens

Höstens andra par barnvantar blev Goldfish Mittens av Amy Christoffers.  Mönstret finns på Ravelry och där är vantarna stickade i färger med större kontrast. Tyvärr är jag inte speciellt nöjd med guldfiskvantarna, fastän idén är charmig, färgerna fina och mönstret välgjort. Jag var lite skeptiskt till att stjärtfenan skulle hållas inne i jackärmen, något som jag själv är petig med, så jag lade till resår mellan fenan och kroppen. Kanske skulle en längre stjärtfena, som Mamma Grön gjorde, skulle ha varit en bättre lösning. Det andra jag stör mig på är att inte färgerna skiljer sig mer från varandra så man skulle se det roliga mönstret, det är ju liksom hela idén med vantarna. Men visst har de fyllt sin funktion och hållit sonen varm om fingrarna, mönsterstickningen gör ju dem dubbla och den flitiga användningen filtar ullen en aning. Får nog återuppta vantstickningen snart igen, hitta nya fina modeller är alltid ett nöje och sonens vantar har en tendens att gå och gömma sig.

För den som funderar på att sticka Goldfish Mittens kan jag ju tillägga att jag stickat med Gjestals Janne, ett sockgarn som ligger nära 7 bröder i tjocklek och jag stickade med 3,5 mm. Mindre än de blev skulle de inte få vara för min fyraåring, men på hösten räckte de nog till.

One thought on “11. Goldfish mittens

Kommentera

