Värmeslag eller sommarinspiration

Då värmen slog till förra måndagen drabbades jag av ett akut behov av en ny sommarkjol. För att vara ärlig kändes behovet av att sy en större än behovet av att ha en, men jag är glad att jag inte avfärdade tanken. Medan maken gjorde middag ritade jag av mönstret på A-linjekjol ur Joka tyypin kaavakirja, när barnen hade somnat sydde jag. Det var en riktig kick att hinna från idé till färdigt plagg på en och samma kväll, min sömnad brukar inte te sig så.

Kjolen är sydd av ett loppisfyndat påslakan, den har ett kort foder och dragkedja i sidan. Jag kortade av mönstret både upptill och nertill, men tycker formen passade överraskande väl. Allt material fanns hemma och jag drabbades av tanken på hur många potentiella, osydda plagg det egentligen döljer sig bland mina tyger. Tänk om man skulle sy av allt? Hur mycket skulle det bli?

Tack Heidi för bilden!

 

3 thoughts on “Värmeslag eller sommarinspiration

Kommentera

