Till skogs

Det är ganska länge sedan tanken på runda, färgglada tovade sittunderlag föddes och några nystan Drops Eskimo inhandlades. Ganska snart visade det sig att jag varit väl optimistisk när det gällde garnåtgången och sedan gick en del möda åt till att hitta rätt sätt att öka för att få fina, jämna rundlar. Ett misslyckat försök med fladdrig volangkant ligger och skäms i garnkorgen men metoden som fungerade bäst var att lägga upp 8 maskor och öka på åtta ställen vart annat varv.

Själva stickningen tog också lång tid, dels tröttnade jag lite på projektet men också för att det var så tungt att sticka. Jag använde stickor 5 eller 6 mm, vilket är 2-3 storlekar för litet för Eskimo, men jag ville ha ett tätt resultat. Stickade tills rundlarna var dryga 50 cm i diameter och tovade i tvättmaskin i 40  grader. Nu är de ca 40 cm. Det gick åt ett nystan i varje färg till varje sittunderlag så billiga blev de inte fastän ett Eskimonystan inte kostar speciellt mycket, men de är ju inte dryga heller… Familjen får gladeligen finna sig i att sitta på de här på varje utflykt i 20 år framåt nu när de är klara. Nej, jag gör inte om det, men jag tycker de är fina!

5 thoughts on “Till skogs

  1. Jag virkade mina. Eskimå tovar ju något alldeles förskräckligt så de krympte ihop ordentligt… Och jag hade lite murrigare färger än dina….

    Barnen kallar dem för ”rump-mattor”…

  2. Skjuta pilbåge på rumpmattor är ju en bra idé! Vi får göra det på den femte då, eftersom det inte är nån tillökning på gång. Men om vi ska dras med dem i tjugo år kan det ju vara bra att gardera sig. Om inte annat har man plötsligt moster med på utflykt. Och så hade jag ju lite svårt med att beräkna garnåtgången…

Kommentera

