Dagens färg är gul

Förmiddagen fördrevs på Röda Korsets loppis. Kanske en för stor del av förmiddagen enligt sonen, men å andra sidan hade förmiddagen obemärkt övergått i lunchdags så frustrationen är förståelig. Kvar för andra hugade fyndare lämnade jag förstås det mesta orört och efter att ha provat två klänningar som såg lovande ut övergav jag även dem. Med genom kassan och hem kom ett par jeans och en jumper åt sonen samt tillskott till tygsamlingen. Jag vet vad jag skrev om tygsamlingen för några dagar sedan, men att handla på loppis tycker jag är lite annorlunda. På nåt vis ska man ju bortförklara sitt inkonsekventa beteende. Min plan för i år, när det gäller kläder, är att bara köpa ekologiska nyproducerade eller från loppis. Hittills har det gått jättebra, det enda som inte faller inom de ramarna är en fleecejacka som får ligga i skåpet ett år eller två i väntan på att sonen ska växa till sig, den var så billig att den inte kunde få stanna i butiken.

När det gäller tyger begränsar jag mig inte till loppisinköp, även om textilindustrin med sin miljöbelastning och sina usla arbetsförhållanden i fattiga länder inte bara producerar kläder utan också just precis tyger. Men jag är inte beredd att begränsa mina tygköp och utesluta tygaffärer. Däremot kan man ju passa på när användbara tyger kommer emot på loppis, som idag. Med hem kom röd resår, slattrig men med många användningsområden och ett vitt ylletyg som jag tror kommer att få värma små barn, det var bara 60 cm långt men 150 cm brett. Bästa fyndet var ändå ett gulrandigt trikåtyg, en ganska stor bit. Matchande plåtburk till köket inhandlas också, tror den får bli hem för den nya favoriten kamutvete. I en högre brun med samma mönster huserar sedan länge makaronerna.

Burken och trikån

2 thoughts on “Dagens färg är gul

Kommentera

