En stor, en liten och en lagom

Att sy hattar har hört till favoriterna i sommar, även om jag ibland ifrågasatt behovet av många huvudbonader. (Men då har jag bara tänkt på Ottopippi och hennes barn…) Hur som helst blir det inte så bra alla gånger, eller åtminstone inte som jag tänkt. Av tre potentiella hattar till sonen har det blivit en för stor, en för liten och en som sitter som den ska. Presenterar dem i storleksordning…

Den stora

Den här var ursprungligen tänkt som en present till en tvååring jag tror har lite större huvud än sonen, så eftersom jag använt samma mönster till sonen tidigare tog jag i lite extra i sömsmånen. Mönstret är samma som till den prickiga jag sydde tidigare, Ottobre 2/2005 (och Ottobre 2/2001 har samma mönster). Lite väl mycket sömsmån, skulle det visa sig. Hatten är inte bara för stor för sonen, utan också för mig! Men maken har tagit den till sig och verkar trivas i vad som varit mina gamla manchesterbyxor. Fodrad är den med grönt bomullstyg.

Den som passar

Som tur är är det den som passar som är min favorit bland de tre hattarna. Jag klippte ut den hos syrran samtidigt som den prickiga, den här är också sydd i gammalt Ikea-tyg och hennes restbit räckte precis till en hatt. Undersidan av brättet sydde jag i fodertyget, ett gammalt ljusblått lakan. Lätt att matcha med olika kläder borde den också vara eftersom flera färger ingår i mönstret. Den blir finare ju mer jag ser på den!

Den lilla

Den tredje hatten är sydd enligt mönstret i boken Baby Cool. I en annan syblogg, eller på Sysidan, läste jag att mönstret som så många andra i boken är stort, så jag trodde den skulle räcka till sonen, men det gör den inte. Bättre skulle den sitta på en ettåring. Personligen är jag inte heller lika förtjust i den här modellen som i den andra. Tyget hittade jag i mina gömmor, har nångång i forntiden faktiskt köpt det för att sy hatt till mig själv. Fodret och knytbanden är av beige bomullstyg. Om nån är intresserad av den här hatten är det bara att lämna en kommentar, jag skänker bort den till den som så önskar!

3 tankar på “En stor, en liten och en lagom

  1. Jag tycker att alla tre hattarna var superfina! Det är synd att det är så svårt att få till storleken på hattar, det verkar vara allas problem när det kommer till hattsömnad! Själv har jag inte provat så jag vet inte. Om du fortfarande villskänka bort babyhatten så skulle lill* nog göra sig fint i den till våren! Tycker att tyget är jättesnyggt nämligen!

Lämna en kommentar